mariekeoonk.reismee.nl

De Oostkust, veel leesplezier!

G’day mates!


Op dit moment baal ik dat ik niet heb gekozen voor een video blog, want ik heb onwijs veel te vertellen.

De Oostkust, waar moet ik beginnen.

Ik ben beland op plekken waarvan ik zelf nog niet geloof dat ik deze met mijn eigen ogen heb gezien. Het paradijs op aarde, het is ongelofelijk!


CAIRNS

26 november, ik pak mijn laatste spullen bij elkaar en neem zo snel mogelijk afscheid van mijn lieve huisgenoten om er geen drama van te maken. Backpack op de rug, rugzak op mijn buik en daar ga ik dan, nog geen idee van wat voor een prachtige dingen ik mee ging maken. Eenmaal aangekomen op het vliegveld was het vooral wachten, wachten en wachten. Toen mocht ik eindelijk het vliegtuig in en wat was het weer gaaf, het voelt alsof het vliegtuig ietsje naar achter wordt getrokken en daarna wordt afgevuurd en met een onwijze snelheid naar voren schiet. Dat is toch gewoon super vet!! Naast mij zat een meneer die zelf uit Cairns kwam, hij probeerde me alvast een beetje voor te bereiden op de hitte die ik tegemoet ging en dat was terecht. Ik kwam het vliegtuig uit en meteen voelde ik de klap in mijn gezicht. Hetzelfde idee als wanneer je op een warme zomerdag de supermarkt uit komt lopen. Ik was erg benieuwd hoe warm het was dus checkte de temperatuur op een groot scherm, 45 graden.. omg. Op het vliegveld stond ik even te wachten op mijn tas en daar kwam ik aan de praat met een hele aardige meid, na een hele tijd gepraat te hebben vroeg ze waar ik vandaan kwam. “Where are you from?“ “the Nederlands! What about you?” “Dat meen je niet, ik ook!”. Dat was even lachen, ik heb dus een hele tijd Engels gepraat met een meid uit Nederland. Ze ging naar hetzelfde hostel als ik, dus we hadden afgesproken daar samen even wat te drinken. Stiekem ben je altijd een beetje bang dat je niemand tegenkomt op een nieuwe plek, dus dat was wel heel fijn. Eenmaal bij mijn hostel kon ik meteen naar mijn kamer, met airconditioning wat iedereen hier “the AC” noemt! Daar kwam ik aan de praat met wat jongens uit Engeland waarmee ik na een half uur gezellig bier zat te drinken in de bar van ons hostel, Anne, het meisje uit Nederland schoof ook aan en zo was de eerste avond meteen onwijs gezellig!

De volgende dag ging ik met Anne naar de lagoon, een groot buitenzwembad midden in Cairns, het was erg warm, dus we konden wel een beetje afkoeling gebruiken. Eenmaal terug op mijn kamer zat een jongen guitalele te spelen, dat is een ukulele maar dan met 6 snaren, eigenlijk gewoon een kleine gitaar dus! Dat was ontzettend grappig, ik vroeg natuurlijk wat hij nog meer kon spelen en hij kon van alles, ook nummers die ik al eens eerder had gespeeld. Ik mocht het ook eventjes proberen. Op het balkon van ons hostel hebben we een paar nummertjes gespeeld en gezongen, hoe langer we er zaten, hoe meer mensen er bij kwamen zitten en meezongen en speelden, het werd langzaam donker en dat gaf toch nog een wat leukere sfeer, ik miste alleen het kampvuurtje nog.

Woensdag had ik mijn eerste tripje naar Cape Tribulation. Ik heb mezelf een paar keer in mijn arm geknepen om zeker te weten dat het geen droom was, wat was dat prachtig. Samen met een groep leuke mensen toerden we 2 dagen door het regenwoud en kwamen we op afgelegen meertjes midden in het regenwoud, de mooiste stranden en plekken met wilde dieren en insecten die ik nog nooit had gezien. Ik probeerde veel foto’s en filmpjes te maken, maar die zijn toch lang niet zo mooi als hoe het in het echt was, al zet ik ze natuurlijk zeker in mijn foto’s onder het mapje “Oostkust”.

Na deze tour kwam ik terug in hetzelfde hostel maar op een andere kamer, daar leerde ik weer geweldige mensen kennen. Jonathan uit Londen, Shadie en Tilde uit Zweden, Jenny, Charlie, Marie en Alisha uit Duitsland en Dann uit Canada. Wat heb ik veel gelachen met deze groep mensen, ook al was er een dag weinig te doen, wij maakten er ons eigen feestje van! Zaterdag stond er weer een uitstapje op de planning, het gaafste wat ik tot nu toe heb gedaan, Bungy Jumping! Ik kon een tijd kiezen en heb het maar meteen op 9 uur ‘s ochtends gezet, dan had ik minder tijd om me druk te maken. Om 9 uur werd ik dus voor mijn hostel opgehaald en naar de Bungy toren net buiten Cairns gebracht. Ik keek naar boven en dacht “och zo hoog is dat nou ook weer niet, let’s go!” Die gedachte heeft precies 5 minuten geduurd, ik liep de trap op naar boven en halverwege vroeg ik mezelf al af wat ik me in godsnaam in mijn hoofd had gehaald. “Gewoon doorlopen Marieke, gewoon doorlopen” eindelijk was ik boven, en omdat het allemaal nog niet naar genoeg was begon de toren ook nog eens te bewegen door de wind. Heel leuk allemaal, fantastisch wat een top idee. Nee, op dat moment wou ik het liefst zo snel mogelijk weer naar beneden.. en dat ging ik ook. Ik werd in een aantal banden gehesen en mijn voeten werden ingewikkeld in een handdoek met daaromheen een soort spanband, paar clipjes vast en klaar, spring maar! “Smile to de camera on your left” werd er nog tegen mij gezegd, als je ‘s werelds meest ongemakkelijke lach wilt zien, doe me even een berichtje ik stuur je de foto. Daar stond ik dan op het randje van een 50 meter hoge toren midden in het regenwoud in Cairns, 3, 2, 1.. en ik liet me maar gewoon vallen. Mijn hele leven kwam weer aan me voorbij net zoals je zag in de macdonalds reclame. Nee grapje natuurlijk, het enige dat er door mij heen ging was onwijs veel angst en de hoop om te blijven leven, niet veel meer. Pas toen ik weer naar boven kwam en wist dat ik nog heel was vond ik het onwijs leuk. Nog een keer! Ze hadden ook een rooftop jump dan moest je zelf een aanloop nemen en springen, dus dat wilde ik eigenlijk ook nog wel even proberen. Ook dat was weer onwijs gaaf en gelukkig een stuk minder eng!

Toen ik terug naar het hostel ging kreeg ik een “I jumped” shirtje waarin ik natuurlijk de hele nacht trots heb geslapen! Mijn plan was om na de Bungy jump Cairns te verlaten, uiteindelijk ben ik toch nog een aantal dagen gebleven en heb ik met een paar vrienden Fizroy Island bezocht, oftewel paradise, helderblauw water en een wit strand, ongelofelijk. Wij als meiden moesten natuurlijk even een paar gave fotos van elkaar maken, het is raar om jezelf op zo’n mooie plek te zien in de zon, erg onwerkelijk. Terug in het hostel werd het meteen werkelijkheid, want ik was natuurlijk kats verbrand al had ik me om de paar uur ingesmeerd met factor 50. Kon natuurlijk ook weer niet anders.



MAGNETIC ISLAND

Die nacht ging ik met de bus richting Townsville, weer maatjes achterlaten en naar de volgende magische plek. Na een paar uur in de bus en even op de ferry kwam ik aan op Magnetic Island, het hostel was prachtig en direct aan zee. Hier kwam ik weer mensen tegen die ik al eens had ontmoet in cafés in Cairns en zelfs mensen die ik had ontmoet in een hostel in Melbourne, super gezellig! Na 2 dagen op Magnetic Island sloeg het weer opeens om, regenregenregen en windkracht 100. Ik was van plan langer te blijven, maar het weer was te slecht om op een eiland midden op zee te blijven, dus besloot ik na een paar dagen terug te gaan naar het vaste land en door te reizen naar Airlie Beach, waarvandaan donderdag mijn Whitsunday boottour zou vertrekken. Het was nog even de vraag of het door kon gaan in verband met het slechte weer.


AIRLIE BEACH / WHITSUNDAYS

Vanwege het slechte weer was er vrij weinig te doen in Airlie Beach, maar ik vermaakte me prima met mijn biologie oefen examens. Soms vergeet ik bijna dat ik nog gewoon examen moet doen wanneer ik thuis kom, gatsie. Omdat ik nu zo veel tijd heb kan ik wel overal echt de tijd voor nemen en heb ik niet die nare “ik moet nog 2 boeken en morgen is de toets al” druk. Ik begrijp veel dingen beter en vind het zelfs best een beetje leuk soms, heel soms. Die donderdag gooide ik de boeken weer dicht en ging ik richting de haven. Onze tour ging gewoon door, yess! De hele dag was het prachtig weer en om 3 uur stapten we op de boot. En natuurlijk, we waren de haven nog niet uit en het begon bakstenen te regenen, we hebben de eerste dag ook alleen binnen kunnen zitten en bier kunnen drinken, heel naar allemaal. We waren met een hele toffe groep van 50 dus maakte er gewoon een heel gezellig feestje van! De 2e dag, ik deelde een kamer met Alex en Cristina. We keken ‘s ochtends uit het kleine raampje en zagen een helderblauwe lucht en stralende zon. Wat hebben wij die dag geluk gehad! Het was al een bijna 2 weken aan het regenen en voor het eerst, op de belangrijkste dag van de tour was het prachtig weer! Die dag hebben we whitehaven beach bezocht, stunning! In de middag mochten we gaan snorkelen in the great Barrier Reef, ik heb van alles gezien, allemaal gekleurde visjes en koraal, een rog en zelfs een paar schildpadden! Zo vet! Het was een hele gezellige dag met leuke mensen. De laatste dag heeft het helaas weer de hele dag geregend, maar dat maakte niks uit want de belangrijkste dag hebben we mooi weer gehad. Na de boot had ik bijna meteen mijn volgende tripje gepland, een dag later reisde ik naar Rainbow Beach waarvandaan de Fraser Island tour vertrok.


RAINBOW BEACH / FRASER ISLAND

Het was de tour waar ik op een of andere manier het minst van had verwacht en het bleek uiteindelijk de leukste tour te zijn die ik heb gedaan. We werden in 4 groepen verdeeld per groep hadden we 1 auto, in deze auto gingen we 3 dagen rondrijden over Fraser Island en we kampeerden in tentjes. Je moest 21 zijn om te mogen rijden, dus niet iedereen in onze groep mocht rondtoeren. Ik kende eigenlijk bijna niemand op deze tour, dus toen we op de kampeer plek aankwamen ben ik maar even met mensen praatjes gaan maken. Achter mij hoorde ik opeens een groepje mensen vreselijk klagen over de regen van de eerste dag en de kleine tentjes.. ‘heii dat moeten wel Nederlanders zijn!’ dacht ik. En ja hoor, ik zat in de groep met wel 8 Nederlanders! (Eigenlijk 7 Nederlanders en 1 Belg) Het is natuurlijk prima om Engels te praten, maar het was toch ook wel heel leuk om weer even zonder na te denken Nederlandse onzin uit te kunnen kramen. De eerste dag hebben we Lake Mackenzie bezocht, een zoet water meer dat zo helder en schoon was dat je er van zou kunnen drinken. (Leek me niet zo fris omdat iedereen er in zwemt maargoed, zou kunnen.) We hadden helaas de eerste dag nog wel last van veel regen. Maar net als bij de Whitsundays had ik weer veel geluk en was het de 2e dag weer stralend weer! Die dag hebben we de Champagne Pools en een meertje naast de zee bezocht, we sloten de dag af met een fanatiek potje beachvolleybal. Dit was echt één van de leukste dagen op mijn reis, zoals ene F. R. uit V. dat altijdzo mooi kan zeggen “Wi-j hebt genoten!”. De laatste dag hadden we ook geluk en was de zon weer vol op aan het schijnen, heerlijk! We zijn die dag naar een meertje aan de andere kant van het eiland gegaan, na 40 minuten lopen kwamen we bij het meertje aan. Als je bang bent voor vissen raad ik dit sterk af, in dit meer zitten namelijk de visjes die het leuk vinden om aan je benen te knabbelen, erg grappig! Eenmaal terug op het vaste land hebben we nog even met de Nederlanders bij elkaar gezeten en een paar goede hits opgezet “Laat de zon in je hart”! het werd niet door iedereen gewaardeerd, maar we hebben er zelf plezier van gehad. Tijd voor de volgende locatie; Noosa!


NOOSA

Ik had hier al veel over gehoord dus had best hoge verwachtingen. Deze verwachtingen werden ook werkelijkheid! Ik kwam met mijn tassen uit de bus en na 5 minuten lopen hadden al wel 3 mensen aan mij gevraagd of ik wist waar ik heen moest en of ze me konden helpen, ontzettend lief! Ook de natuur en het strand in Noosa zijn prachtig, de zee was ook perfect om te surfen. Om 5 uur ‘s ochtends liep ik al met een surfboard naar het strand om een paar golfjes mee te pakken. Het was heerlijk rustig en dat is als beginner heel prettig. Ik ben hier maar 3 dagen geweest, maar ik had er graag langer willen blijven. Helaas stond de prijs van het hostel dat niet helemaal toe. De kerstdagen kwamen er aan en dan wordt alles duurder.


BRISBANE

Van Noosa ben ik naar Brisbane gereisd, ik was van plan hier kerst te vieren, maar eenmaal in Brisbane voelde ik me niet helemaal op mn plek. Ik kwam aan in zon, zee strand kleding terwijl iedereen nette kleding aanhad, er hing voor mijn gevoel ook een beetje een zakelijke sfeer, ik was natuurlijk ook weer in de grote stad. Ik wist dat een paar vrienden die ik had ontmoet op de Fraser Island tour in Surfers Paradise zaten.


SURFERS PARADISE

Omdat ik kerst toch liever niet in de grote stad wilde vieren ben ik meteen doorgereisd naar Surfers Paradise

Geen goede plek om te surfen al zou je dat toch zeggen door de naam. De plek deed me een beetje denken aan Lloret de mar, je loopt door een drukke straat met hoge gebouwen, winkels, clubs en veel verkeer en aan het einde van de straat zie je het grote mooie strand dat vol ligt met mensen. Samen met Laura en Dieter heb ik kerst gevierd op het strand. Wat een leuke en lieve mensen, ik ben blij dat ik met hen deze kerst heb mogen vieren! Al was er toch van kerst niet veel te merken, we lagen met 30 graden en een kerstmuts in de zon op het strand. Niet helemaal het kerstgevoel, maar super gaaf om een keer mee te maken. Na kerst wist ik even niet waar ik precies heen moest gaan, ik had eigenlijk in mijn hoofd om naar Byron Bay te gaan, maar vanwege de hoge hostel prijzen tussen kerst en oud en nieuw vond ik dit toch niet het beste plan.


BRISBANE 2.0

Ik zag op Instagram en Facebook dat een paar vrienden die ik op Surfcamp had ontmoet in Brisbane zaten. Ik ben maar 1 dag in Brisbane geweest en had natuurlijk nog weinig gezien. De hostel prijzen waren hier normaal, dus ik besloot terug te reizen naar Brisbane. Dit was een onwijs goede beslissing want ik heb drie geweldige dagen gehad met mijn maatjes van Surfcamp en Nika, het meisje met wie ik mijn hele avontuur begon uit mijn Travel Active groep. Brisbane is een prachtige stad, maar zelf zou ik hier toch niet lang kunnen blijven. Voor mij waren het vooral die mensen die het zo leuk maakten. Ter afsluiting van Brisbane hebben we ook Fisher nog gezien, een bekende DJ, dat was zo gaaf!


BYRON BAY / FALLS FESTIVAL

Oud en nieuw kwam steeds dichter bij, de dag na Fisher reisde ik door naar Byron Bay. Op de Whitsunday tour had ik een paar meiden leren kennen die naar het Falls Festival in Byron zouden gaan, omdat ik ook ongeveer in Byron zou zitten met oud en nieuw vroegen ze of ik met hen mee ging. Toen ik met de bus aankwam in Byron Bay werd ik door hen met de auto opgepikt en reden we samen naar het festival. Ik was ontzettend benieuwd, want ik had veel gehoord over festivals in Australië. We sliepen 4 nachten met een tentje op de camping. Zonder luchtbed, want oeps die waren we vergeten. De sfeer op het festival was anders dan ik had verwacht! Ik had natuurlijk de zwarte cross in gedachten. Dit was net even anders, veel hippies die high waren in plaats van dronken, wat ook niet gek was want alcohol was op dit festival niet te betalen, 10 dollar voor een biertje van 3,5%. Maar ook was iedereen bijzonder gekleed, erg kleurrijk en heel veel glitters, leuk om te zien! Op het festival zelf kwamen veel goede artiesten, zo heb ik Juice WRLD, Vance Joy en Toto live gezien! Toto was echt geweldig, wat maakten zij er een leuke show van, ze kregen ook iedereen mee. ‘Dit moeten papa en mama live zien’, dacht ik, dus belde ik ze wakker via FaceTime, ik vraag me af of ze naast mijn geschreeuw ook nog een beetje van Toto hebben kunnen horen, maar ze kunnen in ieder geval zeggen dat ze het ook live hebben gezien (een soort van)!


YAMBA

Na het festival ben ik doorgereisd naar Yamba, een wat kleiner dorpje aan het strand, erg laidback en veel vriendelijke mensen. Op mijn eerste dag was ik nog erg moe van alle feestjes in Brisbane en het festival. Ik had ook niet heel goed geslapen, dus na al mijn kleding te hebben gewassen en lekker te hebben gedoucht ben ik gaan slapen. De volgende ochtend werd ik wakker en helaas niet erg blij want ik was zo ziek als een hond, potverdikkie. Het bleek dus dat ik een voedselvergiftigingetje heb opgelopen. Dit is de eerste keer in 4 maand dat ik me niet goed voel, dus ik heb niks te klagen. Ook heb ik geen bijzondere uitjes gepland, dus heb ik alle tijd om rustig uit te zieken. Ik lig nu voor de 3e dag in bed en het gaat al wel ietsje beter! Hopelijk kan ik morgen weer met een paar meiden mee surfen, want daar is Yamba de perfecte plek voor!


Na Yamba wil ik nog 1 dag naar Port Macquarie en dan terug naar Sydney. In Sydney zijn een hele boel mensen die ik onderweg heb leren kennen, maar ook mijn lieve maatjes uit Melbourne en de twee jongens uit Leiden zijn in Sydney, super gezellig! Na mijn 3 dagendaar is het al weer tijd om naar Mauritius te vliegen. Het volgende avontuur, ik heb er super veel zin in!


Tot zover mijn onwijs lange update over de hele oostkust en dan heb ik het nog globaal verteld, ik heb nog veel meer te vertellen. In de afgelopen 6 weken heb ik zo veel leuke, minder leuke, bijzondere, inspirerende, gekke, maar ook erg wijze mensen leren kennen. Dit is een reis die me voor altijd bij gaat blijven en mijn wil om meer van de wereld te zien is er ook zeker niet minder op geworden. Je leert zo veel, over nieuwe culturen, mensen, dieren dingen maar ook over jezelf. Australië is nog maar 1 hoofdstuk uit het boek, ik ben nog lang niet uitgelezen.


Niet te vergeten, gelukkig nieuw jaar iedereen, op dat het een gezellig en gezond 2019 mag worden! HAPPY DAYS!


Cheeers,

Marieke

Reacties

Reacties

Natasja Pierik

Weer een super leuk verhaal van je en prachtige foto’s. Happy days to you en een heel gelukkig 2019?

Mama

Ilse van langen

Heerlijk wat een lazy sunday met een kop koffie al niet goed voor is?Erg leuk om te lezen en fijn dat je zo geniet Marieke

Robert

Super mooi verhaal Marieke, ik zat er helemaal in. Geniet nog even in Australië, pas goed op jezelf en alvast een goede reis naar Mauritius.

Greet Wessels

Hartstikke mooi verhaal. Fijn dat je het zo mooi hebt.

Rianne Wamelink

Wauw Marieke wat een super mooi verhaal weer oom te lezen. Het is net of je het zeg beleefd. Ik zie uit naar je volgende blog.
Oja...jij ook de allerbeste wensen voor 2019 en geniet van je reis !

Mirjam Gunnewick

Zeker een mooi verhaal van al jou bijzondere ervaringen. Geniet van je reisvervolg met bijbehorende belevenissen. Gelukkig nieuwjaar ?

Frits Maters

Prachtige belevenissen!

Marianne

Marieke wat een geweldige schrijfster ben je?We wensen je in Mauritius ook een geweldige tijd en blijf vooral genieten..

Renate

Wat heb je een ontzettend mooie en onvergetelijke reis.
Leuk om te lezen en geniet er nog van en natuurlijk een goed 2019.

Judith Holkenborg

Wauw Marieke, jeetje wat een leuk verhaal!! Ik was al helemaal aan het meereizen met jou. Wat heerlijk om te lezen dat je het zo fijn hebt. Alleen jammer van die stomme voedselvergiftiging ....shit happens ??? ik wens je alvast een goede vlucht richting Mauritius. En nog heeeel veeeel gaan genieten !! Xxx ?❤️

Daisy

Wauw Marieke mooi.... lekker genieten van alle momenten .mooi geschreven

Ik lees het wel weer je bent goed aan het genieten van alles helemaal super het contact leggen en kletsen met allerlei mensen heb je vast geleerd van he peettante Blijf maar lekker genieten ik ben supertrots op je??

He lievelingstante?

Monique

Hey Marieke! Eindelijk je hele blog (in één keer?) gelezen! Was erg leuk om te lezen wat je daar allemaal meemaakt en welke leuke, lieve mensen je daar allemaal ontmoet hebt. Ik hou het lezen nu bij!!??
Groeten van ons allemaal!!?

Helga

Hi Marieke leuk verhaal heb je geschreven en als je zoveel reist moet je ook maar even hier langs komen! Is ook beter voor je moeder dan kan ik haar echt vertellen dat het heel goed met je gaat. You never know maybe on your way back home! ( Geloof me je wil dan niet meer naar huis als je in dit land bent geweest en gewend bent aan the life style, je krijgt ons met geen honderd paarden terug) Wij hebben op onze campeer vakantie ook 3 Nederlandse stellen ontmoet en vinden het allemaal moelijk om naar huis te gaan. Dat laatste is weer niet goed voor jou moeder.

Ilse

Hey Marieke, wat is het heerlijk om te lezen dat je zo geniet! Wat een prachtige ervaringen.

Nicole Nijenhuis

Wauw wat een belevenissen Marieke! Gaaf hoor! Geniet er maar lekker van en ook veel plezier in Mauritius!

Juf Corry :)

Marieke..wat een geweldige verhalen.
Wat fijn dat je zo geniet..toppertje!
Veel plezier nog!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active